Doorgaan naar hoofdcontent

Naaien: Neptun Jas softshell

Het weekend van 22-24 februari vertrok ik op naaiweekend, al 3 jaar gaan we met een vaste kliek van 20 geweldige madammen een weekendje op hobbyretraite. Elk jaar beloof ik welvoorbereid op weekend te gaan, en elk jaar kom ik aan met m'n bergen stof, en vertrek ik met evenveel...

Dit jaar koos ik ervoor om 2 jassen te maken voor de kinderen. Voor Elien maakte ik reeds een jasje uit ottobre, en ik moet zeggen, het geeft wel voldoening om je kind elke dag met een zelfgemaakt kledingstuk naar school te zien gaan. En de complimentjes doen uiteraard ook deugd.

Op de lapjeskraam in Maastricht kocht ik een tijdje geleden softshell van Poppy. Op het stoffenspektakel in Genk kocht ik een gigantische lap grijze softshell. Snel zag ik er jasjes in, maar een juist model zoeken dat je 100% aanstaat, is moeilijk... Na wat gegoogle en rondgeneus op facebookgroepen kwam ik uit op de Neptun van Heidimade. Dit volledig Duits patroon vergt enige vertalingen en improvisaties...

Ik leerde VEEL bij, voerde de jasjes niet, de lente mag wel een tijdje duren. Voor Elien haar jasje maakte ik een kap, helaas is de afwerking niet netjes genoeg naar mijn goesting, maar het kind is er content mee, dus mama ook.



Voor Robbe zijn jas, sneed ik zowel het voorpand als achterpand op de voorziene plek door, en voegde ik reflecterende paspel toe. Zo wordt het manneke gezien als hij met de fiets naar school gaat. Deze jas had nog enige afwerking nodig thuis, zowel de kraag moesten nog omgestikt worden, alsook de zoom. Elke meters voor het einde gaf mijn naaimachine de geest. Hij gaf een foutmelding E6, na wat gegoogle kwam ik uit op de hulppagina van Matri, en kwam ik er na een grondig onderhoud van m'n naaimachine achter dat ik het verkeerd ingeregen had. Ik leerde dan ook een nieuwe verstopplek voor dustbunnies...



Eind goed al goed dus, mijn kinderen zijn blij dat ze een nieuwe jas hebben, en ik kijk elke dag naar de schoolpoort naar die knappe kinderen van mij,  met hun mooie en unieke jas, en naar de herinneringen van een tof naaiweekend.

Wil je meer naaisels zien, of dingetjes volgen van mij, kan je me altijd volgen op Instagram.

Patroon: Neptun van Heidimade
Stof: softshell van Poppy en grijze softshell
Fournituren: Fournituren4fun
Locatie naaiweekend: De wilde Man in Retie 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fibre mood Link Party BECKY

Er werden weer testers gezocht voor de nieuwe editie van Fibre Mood . Ik weet niet wat ik het moeilijkste vond, beslissen om mee te doen, oke dit ging heel snel, maar het patroon kiezen om te testen. Wat een succesnummer is dit wel niet? Na lang beslissen koos ik dan toch maar voor de Beckyjurk. Toen ik aan Elien vroeg in welke kleur haar jurk moest zijn, bekeek ze me zoals elke 6-jarige met 10-jarigheid allures, ik steek het op #likeme en zei ze op haar beste Camille's 'Roze he mama'.... Oke dan, roze it is.... Bij mijn bezoekje aan Maastricht koos ik prachtig sweaterstof die het schreeuwde om gebruikt te worden. Een prachtig zachtroze, met een subtiele shimmer, en als achterkant een mooi donkerder roze, 1 lap, 2 looks, 1 mooie jurk dus. Even wat over het patroon zelf, de jurk is een succes voor dit seizoen. Hij zit los en is perfect om te spelen, springen, ravotten, chillen, ... Zoals een 6 jarige wervelwind doet. De kap zorgt dat de 'wind niet in haar

Fibre Mood Mary ( + hack) LINKPARTY

Wauw wat een rare periode was dit wel niet, nu we eindelijk naar het 'nieuwe normaal' gaan, heb ik de indruk dat m'n sewing mojo weer op gang gekomen is. Hoewel ik ook wel mag stellen dat mijn atelier in de tuin er ook veel mee te maken heeft, anyway, joepie, welkom terug en we mogen eindelijk weer doen wat we willen. Of toch bijna.... Toen ik hoorde dat Paul en Gonneke eindelijk weer op de vrijdagmarkt in Maastricht stonden, deed ik m'n stoute schoenen aan en trok ik de grens over. Ik heb altijd mijn beste gedaan om in 'mijn bubbel te blijven', Tegenwoordig is de markt in Maastricht anders ingedeeld, kleine tip, zij staan opt Vrijthof. Nog een kleine tip, parkeer je niet op de parking van het Vrijthof, want voor de prijs van een dagje shoppen heb je enkele mooie stoffen... Op de sneakpeak die ik enkele dagen geleden postte, zag je al op wat een mooi stofje ik verliefd werd, ik meen, INSTACRUSH! Echt, een coup de foudre is er niks tegen. De mooie textuur, de

Fibre Mood BELLA Linkparty 13

Het zijn rare tijden, dat binnenzitten, de vrijheid die verplicht ontnomen wordt, iedereen kent wel iemand die ziek werd, is of was. Ik prijs mezelf gelukkig, zowel mijn dierbaren als ik bleven gespaard, hopelijk jullie ook. Binnenzitten wilt zeggen, meer tijd, mijn machines maakten reeks veel jurkjes, en vooral Elien was hier de gelukkige van. Voor de nieuwste Fibre Mood Linkparty werden weer deelneemsters gezocht, en ik stelde me kandidaat voor een prachtig jurkje uit katoen, de Billa . Billa is me met de trends, zwaaien, zwierig, ruffles, ideaal voor mijn stoere 6 jarige met een fragiel romantisch kantje. Ik vond de ideale lap licht jeans, maar vond, toen ik zoek was naar iets anders uit de auto, een nog mooiere lap met bloemetjes. In mijn restjesbak vond ik nog wat paspel, omdat ze niet zo van 'vleugeltjes' houdt... Ik deed wel enkele aanpassingen aan de jurk, lange losse mouwen heeft ze niet zo graag 'die blijven altijd hangen', de mooie borstruffle werd